På SilverPark Media jobbar vi med sökmotoroptimering. Det kallas även för SEO vilket är en förkortning av det engelska uttrycket Search Engine Optimization.

Vad är Sökmotoroptimering?

SEO ger resultat

Att arbeta med sökmotoroptimering innebär, precis som namnet antyder, att man optimerar för en sökmotor.

En sökmotor är en tjänst där du söker efter information på internet. Du gör det genom att skriva in så kallade sökord i sökmotorn som sedan letar upp så relevanta resultat som möjligt.

Sökmotor = Google

De senaste drygt 10 åren har Google varit den totalt dominerande aktören. Ofta är folk inte så bekanta med ordet ”sökmotor” men Google känner ALLA till mycket bra. Man kan således säga att just nu är Google synonymt med sökmotor. Men det finns inget som säger att det kommer vara såhär för alltid.

Sedan varierar användandet av Google beroende på vilket land man befinner sig i. I USA har Google ungefär 70% av sökmarknaden jämfört med hela 95-98% i Sverige. Övriga sökmotorer som konkurrerar med Google idag är Bing och Yahoo.

Hur arbetar man med sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering i Sverige är synonymt med Google

Ämnet sökmotoroptimering är väldigt brett och det kan förändras drastiskt på bara några år. Därför går det aldrig att vara fullärd. Man kan jobba väldigt simpelt och snabbt med SEO och det kan ge resultat. Men för att få stabila och kontinuerliga resultat över tid krävs det ganska stor erfarenhet.

Man kan dela upp arbetet med SEO i två delar, On page SEO och Off Page SEO. Det finns inga direkta svenska översättningar utan man använder, som väldigt ofta i denna branschen, de engelska uttrycken.

On Page SEO

Precis som namnet antyder är detta saker du förändrar ”på sidan” (webbplatsen du driver). Det är alltså faktorer som du har 100% kontroll över och kan ändra hur du vill.

För att ta ett simpelt exempel: Du vill komma högt upp i Googles resultat på sökordet ”bil” men skriver det aldrig på din sida, då har du usel On Page SEO. För att komma högt på Google för ett sökord måste du nämna det på din sida. Men samtidigt bör du inte nämna det onaturligt ofta vilket kan leda till att Google klassar din text som ”spammig” och ger dig en sämre placering.

Förutom dina texter är även bilder, interna länkar och sidans laddningstid av vikt. Man skulle kunna skriva hundratals artiklar endast om On Page SEO men detta är bara för att ge en snabb bild av grunderna.

Off Page SEO

Till skillnad från On Page är detta alltså saker som ligger ”utanför din sida” och således utanför din kontroll. Off Page SEO är i stort sett synonymt med att få länkar från andra sidor till din. Det är ofta här som de flesta lägger mest fokus inom sökmotoroptimering. Och det är inte konstigt, att få många och bra länkar till sin sida är ett snabbt och kraftfullt sätt att ranka högt på Google.

Problemet är att det finns oerhört många olika sorter av länkar. Många länkar, till exempel bloggkommentarer, ger i stort sett ingen effekt alls när det kommer till ranking. Sedan finns det även länkar som är direkt skadliga, så kallade spamlänkar. Dessa ska du undvika helt och hållet.

Det bästa är att få en äkta länk från en populär sida, gärna inom samma område som din egen sida.

Sammanfattningsvis

Även om länkar är kraftfullt så kommer du inte komma någonstans utan bra On Page. Och på samma sätt kommer du inte komma någonstans med perfekt On Page ifall dina konkurrenter också har det plus flera bra länkar.

Så det är en fråga om att jobba brett på flera olika fronter för att få bästa resultat. Därför är det ofta svårt för en oinsatt att själv arbeta med SEO på sin sida för att få lite snabba resultat. Det krävs ofta att man har ett intresse och dedikerar mycket tid för att lära sig sökmotoroptimering.